Inleiding
Zo zien wij Sourcing optimalisatie: Het verbeteren van de geleverde dienstverlening naar klanten of afnemers binnen het bedrijf.
Sourcing
Worden u w diensten op de meest optimale manier geleverd aan uw afnemers binnen en buiten uw bedrijf? Of denkt u dat dit efficiënter kan, met betere kwaliteit tegen lagere kosten? Dan kan Sourcing optimalisatie voor u een goede oplossing zijn. Gezamenlijk met u en uw stakeholders kunnen wij onderzoeken of u dezelfde dienst efficiënter kan leveren. Dat kan door het optimaliseren van interne processen of het (deels) uitbesteden van het proces.
Iedere (gewijzigde of nieuwe) vorm van sourcing brengt nieuwe risico’s met zich mee die beheerst dienen te worden. Het beheersen van risico’s bij een sourcing begint met een gestructureerde en gefaseerde aanpak voor de realisatie van de oplossing. Dit in combinatie met expliciete aandacht voor risicobeheersing. Belangrijke risico’s die frustraties veroorzaken zijn
- het oplopen van de kosten voor uitbesteding,
- gebrekkige wederzijdse samenwerking
- kwaliteit van dienstverlening die niet voldoet aan de verwachtingen.
Onze diensten
Waar wij gezamenlijk aan werken om de belangrijkste risico’s te kunnen minimaliseren zijn:
- Een transparante en gedeelde visie op sourcing definieren aansluitende op de businessstrategie.
- Een langetermijnvisie ontwkkelen. Past de te kiezen of gekozen sourcingoplossing ook nog bij de stip op de horizon?
- Helpen om een keuze te maken voor industriestandaard oplossingen. Maatwerk van de sourcingdienstverlening zet een enorme druk op het kunnen realiseren van schaalvoordelen.
- Keuze single-sourcing of mulit-sourcing (gebruikmaken van één of meer partners) vereenvoudigen zonder gevaar van lock-in situaties.
- Een gefaseerde implementatie toe te passen waardoor de uitvoering niet te complex en onbeheersbaar wordt.
- Invoeren van ter zake doende prestatiemetingen. Vertrouwen is goed, meten is beter. Het een sluit het ander niet uit, meten zonder dat er sprake is van vertrouwen leidt al snel tot onnodige escalaties.
- Binnen de eigen bedrijfsmuren kennis en kunde actueel houden, ook dit weer om een te grote afhankelijkheid van een derde partij te kunnen beperken.
- Service providers continu scherp houden door regelmatig overleg te hebben over ontwikkelingen in de bedrijfsvoering en de wijze waarop de service providers hierop dienen te anticiperen.
- Zorgen voor voldoende kennis, kunde en ervaring om een sourcing deal te kunnen structureren, te selecteren en te kunnen beheersen. Met name tijdens de selectie- en contractfase is dit onontbeerlijk omdat sourcing providers vaak veel meer kennis en ervaring hebben in het onderhandelen.
- De sponsor op het hoogste niveau binnen de organisatie aangehaakt houden.
- Zorgen dat de de oplossing ook gedragen wordt door de eindgebruikers.
- Aandacht geven voor de zachte kant van sourcing.