To audit or not
Wij zijn geen auditors en voeren dus geen formele audits uit. Wij kunnen wel voorafgaand een scan maken op basis van eerder gemaakte risico analyses. Dat betekent dat u vooraf weet waar u aan toe bent voordat de formele audit begint.
Wat wij wel doen is zorgen dat uw audit performance zodanig is dat een audit, ongeacht de uitkomst, gezien wordt als een mogelijkheid om te verbeteren. Wij doen dit door op basis van best practices waarbij wij u, uw afdeling, de interne en externe auditors (en ook accountants indien van toepassing) en alle stakeholders meenemen.
BEST PRACTICES
De best practices lenen zich als toetsingscriteria waarbij efficiëntie en effectiviteit voorop staan.
- Volledige transparantie tussen IAD en externe accountant en open communicatie ook naar de auditteams en stakeholders.
Bijvoorbeeld:
– inventariseren, vastleggen en invullen van de wederzijdse informatiebehoeften;
– wederzijds beschikbaar stellen van de controle-aanpak en controleprogramma’s; afstemmen van planning en afspraken-agenda’s;
– als dat van toepassing is: in rapportages vermelden als er bevindingen door de andere auditor zijn gedaan. - Het optimaal benutten van de aanwezige kennis en vaardigheden en waarborgen van de juiste attitude.
Bijvoorbeeld:
– gebruikmaken van de wederzijdse opleidingsmogelijkheden voor medewerkers;
– optimaal inlenen van expertise van elkaar;
– Belangrijke rol voor IAD bij selectie en benoeming externe accountant;
– Betrokkenheid vooraf van externe accountant bij selectie en ontslag hoofd IAD. - Het waarborgen van effectieve totale auditdekking en auditimpact.
Bijvoorbeeld:
– een door beide gedragen gedeelde visie ontwikkelen op de samenwerking; – doelstellingen van samenwerking jaarlijks vastleggen;
– onderling kritisch bespreken van risicoafwegingen als basis voor de auditplanning. - Het verder bevorderen van een efficiënte werkuitvoering.
Bijvoorbeeld:
– gebruikmaken van dezelfde auditmethodologie, -technieken, -tools en -terminologie;
– Evalueren van elkaars urenbesteding en -begroting;
– zoveel mogelijk gebruik maken van elkaars werkzaamheden. - . Het doorlopend verbeteren van de samenwerking.
Bijvoorbeeld:
– gezamenlijk opstellen van een plan om de effectiviteit en de efficiëntie van de samenwerking te verbeteren;
– wederzijds informeren over ontvangen klachten of suggesties tot verbetermogelijkheden van de ander. - Het versterken van de relatie met, en het optimaal ondersteunen van, de auditcommissie.
Bijvoorbeeld:
– vooraf afstemmen van de onderwerpen en (concept)stukken die worden behandeld bij de auditcommissie;
– het presenteren van een geïntegreerde auditaanpak en -planning aan de auditcommissie. - Het verder verbeteren van de coördinatie van de auditwerkzaamheden voor de organisatie.
Bijvoorbeeld:
– coördinatie van de interne en externe auditactiviteiten vanuit de organisatie door de IAD;
– kritisch toetsen van concept management letters en rapporten van de externe accountant door de IAD.